Bostadsrätt

Utdrag ur: Bo & bestämma, Riksbyggen

Bostadsrättsförening – en ekonomisk förening
● Du och dina grannar bildar tillsammans en ekonomisk förening, er bostadsrättsförening.

● Varje medlem har en andel i den ekonomiska föreningen som äger fastigheten.

● Er förening styrs av bostadsrättsföreningens styrelse. Den väljs av dig och de andra medlemmarna.

Ditt ansvar i din bostadsrätt
● Du har nyttjanderätt till din bostad på obegränsad tid, dvs rätten att bo i lägenheten. Bostadsrätten kan säljas och den kan ärvas eller överlåtas på samma sätt som andra tillgångar.

● Du svarar själv för lägenhetsunderhållet. Du får själv står för underhållskostnaderna, exempelvis inredning, tapeter och vitvaror.

● Det tredje ansvar du har är delägarskapet i bostadsrättsrättsförening. Indirekt så är du därmed fastighetsägare. Detta gemensamma underhållsansvar ansvarar styrelsen i bostadsrättsföreningen för. Exempelvis yttre skötsel, yttre underhåll och ledningar.

Frågor om bostadsrätten
● Måste man vara medlem i föreningen? Ja, innan man flyttar in måste man vara medlem. Styrelsen fattar beslut om medlemskap.

● Vad gäller om man vill sälja sin bostadsrätt? Överlåtelse måste ske skriftligen. Beroende på vad som står i stadgarna kan föreningen ha rätt att ta ut en överlåtelseavgift av säljaren.

● Behövs hemförsäkring för bostadsrätten? Bostadsrättshavaren tecknar och bekostar sin hemförsäkring som också bör kompletteras med bostadsrättstillägg

● Får man hyra ut sin bostadsrätt? Ja, under viss tid under förutsättning att styrelsen godkänner det.

Bostadsrättshavarens ansvar
● Bostadsrättshavaren ska på egen bekostnad hålla lägenheten med tillhöriga utrymmen i gott skick.

● Med ansvaret följer såväl underhålls- som reparationsskyldighet.

● Bostadsrättshavaren är skyldig att följa de anvisningar som föreningen lämnar beträffande installationer avseende avlopp, värme, gas, elektricitet, vatten och ventilation i lägenheten samt att tillse att dessa installationer utförs fackmannamässigt.

● Bostadsrättshavarens ansvar avser även mark, om sådan ingår i upplåtelsen.

● Föreningen svarar i övrigt för att fastigheten är väl underhållen och hålls i gott skick.

Tillsammans äger vi föreningen!
Alla tillsammans har ett ansvar – rättighet & skyldighet
Tillsammans skapar ni förutsättningarna för att lyckas och bli framgångsrika!