Föreningen

Riksbyggen Brf Botanikern

Föreningen äger fastigheten Göteborg Tuve 15:20 i Göteborgs kommun och innehåller 8 st bostadshus i två våningar och 7 st bostadshus i tre våningar med 43 bostadslägenheter upplåtna med bostadsrätt och 1 st gemensam verktygsbod samt 1 sophus. Fastighetens adress är Kamomillvägen 1-51 och Växthusvägen 11-45 i Göteborg. Fastigheterna färdigställdes under 2006 och är fullvärdeförsäkrade i Länsförsäkringar

Lägenhetsfördelning: 11 st, 2 rum och kök, 8 st 3 rum och kök, 23 st 4 rum och kök, 1 st 5 rum och kök. Därtill kommer: 45 st p-platser.

Total tomtarea: 9 208 kvm
Total bostadsarea: 4 078 kvm

Värme

I varje lägenhet finns en luftvärmepump installerad, denna tillhör föreningen.

Avgift

I avgiften ingår kabel-tv via Canal Digital (ett analogt basutbud som inte kräver någon box) samt sophämtning. I föreningen finns ett separat rum för återvinning. Kompostering infördes 2012. I avgiften ingår inte kostnaden för el-, värme- och vattenförbrukning eller internet.

Bredband, TV och telefoni

Föreningen har ett avtal med GothNet gällande leverans av infrastruktur (fiberkablar) samt ett avtal med iTUX för förmedling av TV, bredband och telefonitjänster (via fiber) från olika tjänsteleverantörer. Föreningen har även ett avtal med Canal Digital för leverans av analogt grundutbud av kabel-tv. Förutom den infrastruktur som tillhandahålls av GothNet har du som boende också möjlighet att teckna avtal gällande telefoni, bredband (ADSL) och TV via telefonijacket, t.ex. via Telia www.telia.se, eller annan leverantör. Uttag för TV och telefoni finns i samtliga lägenheter, och på varje våningsplan.

TV

I avgiften ingår kabel-TV (analogt basutbud) via Canal Digital. Utökat TV-utbud tecknas och bekostas av bostadsrättsinnehavaren. Den som önskar teckna digital kabel-TV från Canal Digital gör detta via Canal Digital www.canaldigitalkabel.se. Det går även att teckna avtal gällande digital-TV med någon av de tjänsteleverantörer som iTUX erbjuder, för mer information besök www.goteborg.itux.se.

Bredband

Bostadsrättsinnehavaren tecknar ett avtal med någon av de leverantörer iTUX erbjuder. För mer information om vilka leverantörer som finns att välja på, besök www.goteborg.itux.se. Det finns även möjlighet till bredband via telefonjacket (ADSL).

Telefoni

Föreningens bostäder är utrustade med uttag för fast telefoni, uttag finns på varje våningsplan. Möjlighet till trådlös telefoni genom fiberkabel, för mer information besök www.goteborg.itux.se.

Parkering

De tio parhusen utmed Växthusvägen är utrustade med carport. De bostäder som inte har carport har en parkeringsplats som tillhör lägenheten och ingår i hyran. Det finns två extraplatser för uthyrning (för närvarande till en kostnad av 500 kr/mån.), till dessa är det separat kö.

Ekonomi och renoveringar

Under 2013 gjordes en omfattande fasadrenovering (garantiarbete) av alla västerfasader på de rappade husen längs Kamomillvägen. Man gjorde då om ventilation och isolering samt rappade om husen.
Målning av samtliga träfasader utförs under sommaren 2017.
En avgiftshöjning på 2% skedde 2017.

Odlingslotter

På innergården i föreningen finns odlingslotter. Till alla treor samt till de fyror som ligger längs med Kamomillvägen ingår en egen odlingslott och bostadsrättsinnehavaren ansvarar för skötsel av denna. Föreningen har en redskapsbod med verktyg och redskap för utlåning.